Kunskapsbas

Visa alla artiklar

Chattsupport

Starta chatt

E-postsupport

Skicka meddelande

Telefonsupport

Öppettider:
Mån - Fre (08:00 - 17:00)

Jörgen Pålsson, Kundtjänst

Kundnöjdhet

Gå tillbaka till kunskapsbasen

SUF®-Bolag

Här finns användbar information om bolagsformen SUF-bolag

Vad är ett SUF-Bolag?

Bolagsformen SUF är en alternativ bolagsform för den som vill starta ett aktiebolag. Som bolagsform ger SUF samma rättigheter och fördelar som ett svenskt aktiebolag, men utan krav på aktiekapital på minst 50 000 kr. SUF-bolag innebär att man registrerar en svensk filial i Bolagsverket till ett engelskt Limited-bolag.

Vad står "SUF" för?

SUF® står för Svensk utlandsregistrerad filial. SUF® är ett registrerat varumärke tillhörande SUFORG och MrCompany är en auktoriserad återförsäljare av SUFORG.

Vad är skillnaden mellan SUF och AB?

En av de största skillnaderna mellan bolagsformen SUF och svenskt aktiebolag, är att man kan starta bolag utan krav på minst 50 000 kr i aktiekapital. SUF-bolag ger samma rättigheter som ett svenskt aktiebolag.

Hur gör jag om jag vill byta SUF-leverantör?

Om du idag har ett SUF kan du på ett enkelt sätt byta leverantör av Company Secretary tjänster. Till skillnad från majoriteten av våra konkurrenter är vi inte placerade utomlands. Vi har kontor i centrala Stockholm och hos vår kundtjänst kan du få hjälp på svenska, engelska eller norska. Skicka en e-post till support@mrcompany.se för att enkelt ändra Company Secretary. Ni kan använda följande mall för snabb och smidig hantering. Fyll ut fälten som står infom <...> med era uppgifter: --- Hej, Jag skulle vilja anlita er som Company Secretary för mitt företag. Jag registrerade företaget den med företaget . --- När detta är mottaget kommer ni att få ett mail med dokument för ändringen. Dessa ska skrivas ut och signeras av er. Därefter skickar ni dessa till oss via post och vi sköter resten.

Kan man öppna bankkonto i svensk bank till ett SUF?

Man kan öppna ett svenskt bankkonto för sitt SUF företag. De allra flesta av våra kunder har inga problem med banken, men i vissa fall önskar banken mer dokumentation om ägerförhållanden eller liknande. Om en bank skulle vara negativt inställd, ber ni om ett skriftligt besked där de formulerar varför de inte vill erbjuda er tjänster. Vidarebefordra det till support@mrcompany.se så hjälper vi er vidare.

Har SUF några nackdelar?

Ja, SUF bolag är inte optimalt om du behöver finansiera din verksamhet. Detta beror på att aktiekapitalet oftast är lågt i ett SUF bolag, vilket är en lägre säkerhet för banker och andra kreditorer.

Vad sker med ett SUF om England röstar för ett utträde ur EU?

Det finns en debatt idag om vad som skulle hända med engelska bolag och etableringsfriheten om UK skulle gå ut ur EU. Companies House är en av världens största bolagsregister och det finns filialer registrerade till engelska bolag i hela EU och andra delar av världen. Vi menar att det skulle innebära en för stor ekonomisk förlust för UK att även gå ut ur samarbetet med EES. Även om de skulle gå ut ur EU kommer de ändå att stå kvar i europeiska samarbetet, likt Norge & Schweiz modellen menar många expert och branschfolk, det kommer att betyda att Brexit inte påverkar regelverket för engelska filialer.

Hur fungerar redovisning/bokföringen för ett SUF?

SUF har normalt samma krav för redovisning som ett svenskt aktiebolag i Sverige. Vi samarbetar med bokförare och revisorer över hela landet som har expertis inom SUF-bolag. Ta gärna kontakt med oss för ett erbjudande.

Hur många SUF-Bolag finns i Sverige?

Idag finns tusentals företagare som driver SUF-bolag i Sverige och det registreras över 600 nya filialer varje år hos Bolagsverket. Företagsformen ökar i popularitet populär, då fler företagare väljer att starta SUF före andra företagsformer.

Vad innebär ”Company Secretary” och varför tar ni betalt varje år?

Company Secretary betyder företagssekreterare och är obligatoriskt vid start av SUF-bolag. Som företagssekreterare sköter vi alla nödvändiga inrapporteringar för Limitedbolaget i England (Annual Accounts/Annual Returns) och förser en engelsk adress till Limitedbolaget (Registered office). Årsavgiften för SUF®-Bolag avser dessa tjänster samt rådgivning av din personliga handläggare hos oss som även hjälper dig registrera bolaget.

Hur beskattas SUF-bolag?

Ett SUF® bolag som drivs och styrs i Sverige har enligt skatteavtal mellan England och Sverige bara skyldighet att betala skatt till Sverige. När du registrerar SUF® genom oss informerar vi engelska skatteverket och företagsregistret att bolaget är inaktivt i England och att verksamheten enbart drivs i Sverige.

Är SUF verkligen tillåtet?

Ja! Etableringsfriheten inom EU/EES tillåter dig att etablera företag i vilket land som helst i EU, även fast verksamheten drivs i Sverige. Eftersom det engelska Limitedbolaget motsvarar svenska aktiebolaget går filialen under svensk aktiebolagstiftning (enligt etableringsfrihetens likabehandlingsgaranti), vilket innebär att man får samma rättigheter som i ett AB och SUF®-bolaget inte får behandlas olika än ett svenskt AB av svenska myndigheter.

Vad behöver jag veta för att starta SUF?

Att starta SUF är både snabbt och enkelt om du väljer rätt leverantör. Med oss kan du vara trygg att du får bästa möjliga hjälp och och alla nödvändiga tjänster för att registrera och drifta bolaget i båda länder. Vi hjälper dig genom hela registreringen tills du mottagit organisationsnummer. För att starta ett SUF måste man vara minst 18 år gammal. I motsättning till ett svenskt aktiebolag, så behöver man endast 1 person i styrelsen. För den svenska filialen ska man utse en VD, och i England registreras ägare och styrelsemedlemmar. I Sverige kan man även utse en Vice VD.

Jag vill starta SUF, hur gör jag?

Om ni har tagit beslutet att starta SUF, har ni kommit till rätt plats. Du kommer enkelt i kontakt med vår bolagsrådgivare via telefon på 08-123 503 30. Våra bolagsrådgivare hjälper er så snabbt som möjligt för att ni ska komma igång utan dröjsmål.

Är det svårt att lägga ned och avregistrera/avveckla ett SUF?

Nej, det är inte svårt om man anlitar en leverantör som har erfarenhet inom området. Vi har utvecklat avvecklingsprocessen så att det blir så lite arbete för våra kunder som möjligt. Efter att vi avtalat om avveckling, så får ni alla dokument skickade till er e-post. Allt är redan färdigt utfyllt, så ni behöver endast signera och posta dokumenten tillbaka till oss i original så sköter vi resten. Själva avvecklingsprocessen i England tar minst 3 månader och vårt system notifierar er automatiskt om de olika stegen i processen. Skicka oss en e-post till support@mrcompany.se med ert företagsnamn och organisationsnummer där ni anger att ni vill avveckla ert företag så hjälper vi er vidare!

Ring oss

08-123 503 30